Kommersielle betingelser 
portal pakketer.no
gyldige og gjeldende fra  01.09.2022
versjon nr 1.0
        
1.    Innledende bestemmelser og definisjoner
1.1.    Operatør
1.1.1    Operatøren er For Packet s.r.o. 
1.1.2    Operatørens kontaktinformasjon 
 a)    leveringsadresse: Bankovní 1826/6, Ostrava 702 00, Czech Republic
 b)    e-postadresse: info@pakketer.no


1.2.    Portal Pakketer.no

1.2.1   I tillegg til å tilrettelegge for muligheten av inngåelse av en kjøpsavtale, sørger operatøren også for betaling av kjøpesummen, og for eventuell videre nødvendig kommunikasjon med selger for inngåelse av kjøpsavtalen mellom kjøper og selger.


1.3.    Begrepsdefinisjoner
1.3.1    Selgerens kontaktinformasjon – firmanavn, adresse, inkludert e-postadresse, og eventuelle andre av selgerens kontaktdetaljer;
1.3.2    Kjøpsavtale – en kjøpsavtale mellom selger og kjøper, inngått i elektronisk form gjennom portalen;
1.3.3    Kjøper – en forbruker, en næringsdrivende eller et firma som har inngått en kjøpsavtale; 
1.3.4    Kjøper – forbruker – en fysisk person, som ikke handler innenfor rammen av sin virksomhet ved inngåelse av kjøpsavtalen;
1.3.5    Salgsbetingelser – herværende salgsbetingelser for portal pakketer.no;
1.3.6    Bestilling – et elektronisk, bindende forslag om inngåelse av kjøpsavtale, ved å fylle ut nødvendige data i bestillingsskjemaet (f eks eksempel type vare, mengde, leveringsadresse) og sende det til selger gjennom portalen; 
1.3.7    Portal – pakketer.no -portalen, der selgeren publiserer sine varetilbud, og der det er mulig for selgeren å inngå kjøpsavtaler med kjøperen;
1.3.8    Operatør, eller Portaloperatør – Portaloperatøren som spesifisert i artikkel 1.1; 
1.3.9    Registrering – utfylling av registreringsskjemaet i bestillingen og klikking på feltet „opprett brukerkonto“;
1.3.10    Brukerkonto – et brukergrensesnitt fastsatt av kjøper, beskyttet ved brukernavn og passord, gjennom hvilket kjøper blant annet har tilgang til sine personlige data, endringer og rettelser, abonnement på nyhetsbrev og tilgang til sin ordrehistorikk, inkludert forhåndsutfyllingsfunksjon av bestillingsskjema for gjentatte bestillinger; 
1.3.11    Varer – løsøre solgt i henhold til kjøpsavtaler inngått gjennom portalen.


1.4.    Mulighet for arkivering av salgsbetingelser 
1.4.1    Salgsbetingelsene er tilgjengelige på pakketer.no -portalens nettsider.
1.4.2    Kjøperen kan skrive ut, eller lagre salgsbetingelsene, via de relevante funksjonene i nettleseren.
1.4.3    Inngåtte kjøpsavtaler arkiveres av selgeren i elektronisk form og er ikke tilgjengelige.
1.4.4    Kjøperen kan arkivere dataene på sine bestillinger, særlig ved arkivering av bekreftet mottatt bestilling, som er sendt kjøperen via e-post til e-postadressen spesifisert i bestillingen. Denne bekreftelsen inneholder en oppsummering av alle data som er lagt inn av kjøperen i bestillingen, slik som varebetegnelsen, kjøpesummen inkl. merverdiavgift, fraktkostnader og andre opplysninger og betingelser.


2.    Varetilbud, bestilling, inngåelse av kjøpsavtale 


2.1.    Varetilbud, selgerens kontaktinformasjon 
2.1.1    Selgeren stiller ut varer beregnet for salg via portalnettstedet. Varer som vises i portalen er imidlertid ikke et juridisk bindende tilbud. Det er kun en oppfordring til kjøper om å sende et bindende forslag til inngåelse av kjøpsavtale. 
2.1.2    Etter å ha klikket på varen som vises på portalen, vises varebeskrivelsen, den nøyaktige prisen inkl. merverdiavgift og eventuelle andre skatter og avgifter, om disse skal dekkes av kjøperen, og vanligvis også bilder av varen. Kjøpesummen for varen er gyldig i det øyeblikket den vises til kjøperen, eller når bestillingen sendes, i henhold til artikkel 2.2.4 i herværende salgsbetingelser. Kjøpesummen for varene i henhold til bestillingen forblir gyldig, selv om beløpet på kjøpesummen for den gitte typen vare endres etter at bestillingen er sendt. Denne bestemmelsen begrenser ikke selgers mulighet til å inngå en kjøpsavtale under individuelt avtalte betingelser.


2.2.    Bestilling av varer gjennom portalen
2.2.1    Ved interesse for den tilbudte varen, lagrer kjøperen den i en virtuell handlekurv ved å klikke på den aktuelle knappen. 
2.2.2    I handlekurven har kjøperen rett til å legge flere varer som tilbys av ulike selgere. I så tilfelle har kunden til hensikt å inngå kjøpsavtaler med flere selgere. 
2.2.3    Før bestillingen sendes videre, vil kjøperen alltid se en liste over alle varene som er lagret i handlekurven, prisen på disse varene, antallet av den enkelte varen (stykker), summen av prisen på alle varene som er lagret i handlekurven og transportkostnadene for de bestilte varene. Vareprisen vises inklusive merverdiavgift og eventuelle skatter og avgifter. 
2.2.4    Sending av bestillingen ved å klikke på «kjøp» - knappen anses å være kjøperens forslag om å inngå en kjøpsavtale. Operatoren leverer automatisk kjøpers forslag til den aktuelle selgeren/selgerne. 


2.3.    Bekreftelse på godkjenning av bestilling og opprettelse av kjøpsavtale 
2.3.1    Portalens automatiske system vil bekrefte sendingen av bestillingen via en e-postmelding sendt fra operatørens server. Bekreftelsen på sendingen av bestillingen inneholder blant annet alle data om de kjøpte varene som oppført i artikkel 2.2.3 i salgsbetingelsene, og inkluderer også ordlyden av disse salgsbetingelsene som er gyldige fra datoen for inngåelse av kjøpsavtalen, i PDF eller et annet lignende format. 
2.3.2    En automatisk bekreftelse på sending av bestillingen i henhold til artikkel 2.3.1, er ikke en godkjenning (aksept) av kjøperens forslag om å inngå en kjøpsavtale. Kjøpsavtalen inngås først når portalens bindende aksept av bestillingen er sendt til kjøperens e-postadresse, og slik bekrefter om selgeren har akseptert kjøperens forslag om å inngå kjøpsavtalen. Portalen forbeholder seg også retten til å avvise bestillingen, blant annet på grunn av at varen ikke er tilgjengelig, eller i tilfelle en mistenkelig bestilling (for eksempel et uvanlig høyt antall bestilte varer av samme type). Dersom kjøperen har oppgitt feil kontaktinformasjon med den følge av at bestillingsbekreftelsen ikke kan leveres til ham, har portalen rett til å kansellere bestillingen. 
2.3.3    Kjøper dekker kostnadene ved bruk av kommunikasjonsmidlene som benyttes ved inngåelse av kjøpsavtalen, og er oppmerksom på at størrelsen på disse kostnadene kan avhenge av betingelsene for internett eller telefonforbindelse som kjøperen bruker i kommunikasjonen med portalen for å inngå kjøpsavtalen. 


2.4.    Rettigheter og plikter i henhold til kjøpsavtalen, betalingsbetingelser 
2.4.1    Selger er forpliktet til å levere de bestilte varene til kjøperen til avtalt pris, og kjøper er forpliktet til å betale kjøpesummen gjennom operatøren konto. 
2.4.2    Kjøperen har rett til å velge følgende betalingsmåter for kjøpesummen av varene: forhåndsbetaling via bankoverføring, betaling med kort, betaling via Apple Pay eller Google pay. Nærmere informasjon om selgernes tilbud av betalingsmuligheter for varene, finnes på nettsidene til portalen: pakketer.no. Selgerne kan tilby også andre betalingsmuligheter enn dem som er oppgitt i disse salgsbetingelsene. 


2.5.    Leveringsmåte og fraktkostnader 
2.5.1    Kjøperen er kjent med, at hvis han bestiller varene fra flere selgere (se artikkel 2.2.2), vil varene bli levert av den enkelte selgers transportselskap. 
2.5.2    Kjøperen belastes for transportkostnadene utfra den valgte leveringsmåten for varene, med beløpet som blir oppgitt i sammendraget av bestillingen i henhold til artikkel 2.2.3. Dette betyr at leverings- kostnadene alltid kommuniseres til kjøper før inngåelse av kjøpsavtalen (før bindende sending av bestillingen). 


2.6.    Dato og sted for levering 
2.6.1    Kjøperen er kjent med at varene transporteres fra varehus i Kina, eller andre asiatiske land, og at transporten vanligvis tar mellom 7 og 30 dager. 
2.6.2    Med mindre andre vareopplysninger er gitt, skal selger overlevere varene til lager for transport senest 5 virkedager fra datoen for inngåelse av kjøpsavtalen. 
2.6.3    Portalen oppgir alltid informasjon om de viste varene er på lager hos selger eller ikke. Dersom selger ikke har varene på lager, vil de bli overlevert for transport så snart som mulig. 
2.6.4    Fraktmetode og leveringssted for varene bestemmes av kjøperen i bestillingen. Selger skal oppfylle forpliktelsen til å levere varene, ved å sende dem til adressen spesifisert av kjøperen i bestillingen. 


2.7.    Overføring av risiko for skade på varene 
2.7.1    Risikoen for skade på varene overgår til kjøper i det øyeblikket den aktuelle selger overleverer varene til transportøren med det formål å transportere varene til stedet spesifisert i kjøpsavtalen. 


2.8.    Anvendelse av salgsbetingelsene for forretningsdrivende
2.8.1    Hvis kjøperen er en forretningsdrivende eller et firma i henhold til offentlig rett, skal de relevante lovbestemmelsene gjelde. Bestemmelsene om forpliktelser i henhold til avtaler inngått med forbrukeren, eller bestemmelser som styrer forbrukernes stilling ved salg av varer i butikk, gjelder ikke forholdet mellom selger og kjøper - forretningsdrivende eller firma, under offentlig rett.
2.8.2    Med mindre det er nærmere angitt i disse vilkårene og betingelsene, at en bestemt artikkel eller gruppe av artikler i vilkårene og betingelsene gjelder kun for en kjøper – forbruker, eller omvendt, for en kjøper - forretningsdrivende, skal disse vilkårene og betingelsene gjelder for alle kjøpsavtaler, uavhengig av om kjøperen er forbruker eller forretningsdrivende. 


2.9.    Beskyttelse av personopplysninger 
2.9.1    Informasjon om behandling av kjøpers personopplysninger er gitt i et eget dokument: «Informasjon om behandling av personopplysninger». 


3.    Heving av kjøpsavtalen


3.1.    Heving av kjøpsavtalen for kjøper - forbruker (artikkel 4.1 brukes ikke for kjøper-forretningsdriver) 
3.1.1    Kjøper – forbruker har rett til å trekke seg fra kjøpsavtalen, uten å oppgi noen grunn og uten sanksjoner, innen 14 dager
a)    fra varen ble mottatt av kjøperen, eller en tredjeperson utpekt av denne (en annen enn transportøren), eller
b)    fra kjøperen, eller en tredjeperson utpekt av denne (en annen enn transportøren) hadde bekreftet avleveringen av varene i et tilfelle der kjøperen bestilte ulike varer innenfor en bestilling, men selgeren hadde levert dem separat i to eller flere leveranser, eller 
c)    fra kjøperen, eller en tredje person utpekt av denne (en annen enn transportøren) hadde mottatt den siste varen, eller del av en vare, i det tilfellet selgeren leverte deler av en vare som besto av flere varer eller deler.  
3.1.2    Ved heving av kjøpsavtalen er kjøperen forpliktet til å returnere varen med alt tilbehør og alle dokumenter som ble levert sammen med varen (kjøpsbevis, bruksanvisning, garantikort), til adressen til portal operatøren spesifisert i artikkel 12 a), eller til en annen adresse som på forhånd er avtalt med operatøren. For å overholde angrefristen, er det tilstrekkelig å sende beskjed om oppheving innen den aktuelle fristen. 
3.1.3    Selv om kjøperen har inngått en kjøpsavtale med en spesifikk selger spesifisert i bestillingen, håndterer portaloperatøren kjøperens heving av kjøpsavtalen i henhold til denne artikkelen. Operatøren refunderer også kjøpesummen i tilfelle kjøperen berettiget trekker seg fra avtalen innen angrefristen. Kjøperen skal derfor alltid sende heving av kjøpsavtalen til operatøren, ikke til en bestemt selger.  
3.1.4    Anbefalt metode for å heve kjøpsavtalen i henhold til denne artikkel 3.1, er en skriftlig angrerett, sendt enten med vanlig post eller e-post til adressene til operatøren spesifisert i artikkel 1.1.2.  Skjema for heving av kjøpsavtalen i elektronisk form er vedlagt på slutten av disse salgsbetingelsene. Ved heving er kjøper forpliktet til å oppgi navn og etternavn, nummer på bestillingen og dato for utsendelse av bestillingen (kjøpsdato). 
3.1.5    Av andre årsaker, fastsatt av gjeldende forskrifter, har kjøperen ikke rett til å trekke seg fra kjøpsavtalen, 
a)    om varene som ble levert, eller en integrert del av dem, inneholder et lyd- eller videoopptak, eller dataprogram eller annet opphavsrettsbeskyttet verk, og kjøperen har brutt originalemballasjen;  
b)    om gjenstanden for kjøpet var varer som ble uopprettelig blandet med andre varer etter levering; 
c)    Hvis gjenstanden for kjøpet var varer som var modifisert i henhold til kjøperens eller hans persons ønsker, samt varer som raskt kan bli ødelagt, slitt eller foreldet; 
d)    Hvis varen ble levert i en lukket pakning, men kjøper tok den ut av pakken, og det av hygieniske årsaker ikke er mulig å returnere varen. 
3.1.6    I forbindelse med tilbaketrekning fra kjøpsavtalen i henhold til artikkel 3.1, er ikke kjøper ansvarlig for reduksjon av verdien av varen som følge av håndtering av varene på en måte som har vært nødvendig for å bli kjent med varens type og egenskaper. Men i tilfelle skade, slitasje (annet enn nødvendig for å gjøre seg kjent med varen), eller delvis forbruk av varen før tilbakesending av varen til operatøren, er kjøperen ansvarlig overfor operatøren, henholdsvis til selger, for skaden forårsaket av dette, men ikke for mer enn prisen på varen. Ved et slikt tilfelle har operatøren, henholdsvis selgeren, rett til å motregne sitt erstatningskrav mot kjøpers rett til refusjon av prisen på varen. Skade på originalemballasjen forårsaket av utpakkingen av den, anses ikke som skade på varene. Artikkel 3.1.5 om muligheten til å trekke seg fra kjøpsavtalen, forblir imidlertid upåvirket. 
3.1.7    Dersom kjøper trekker seg rettmessig, er portaloperatøren forpliktet til å returnere kjøpesummen til kjøper senest 14 dager fra levering av hevingen, inkludert allerede betalte transportkostnader for varene tilsvarende billigste leveringsmåte av varene som ble tilbudt gjennom portalen, ved
 a)    ikke-kontant kreditering til kontoen kjøperen betalte kjøpesummen for varene fra, eller til en annen konto som han informerer operatøren om ved hevingen av avtalen, eller 
 b)    med kortrefusjon ved betaling med kredittkort, eller
3.1.8    Uavhengig av fristen spesifisert i denne artikkel 3.1.7, er imidlertid ikke portaloperatøren forpliktet til å sende penger til kjøperen før kjøperen leverer varene til adressen spesifisert i bestillingen, eller før kjøper fremlegger bevis for at han har sendt varene til operatøren.
3.1.9    Hvis kjøperen trekker seg fra kjøpsavtalen i strid med artikkel 3.1.5 i salgsbetingelsene, eller dersom varen uberettiget returneres til operatøren eller selgeren uten gyldig heving av kjøpsavtalen, gir operatøren beskjed om at angreretten ikke har vært gyldig og sender varen tilbake for kjøpers regning, med mindre varen er ødelagt eller på annen måte ubrukelig, for eksempel hvis holdbarheten utløp tidligere enn varen ble levert til kjøperen. 
3.1.10    Om selgeren sender en gave til kjøperen sammen med varen, inngås en gaveavtale mellom selgeren og kjøperen under den betingelse, at hvis kjøperen trekker seg fra kjøpsavtalen i henhold til denne artikkel 3.1 i vilkår og betingelser, vil gaveavtalen for en slik gave opphøre å gjelde, og kjøper er forpliktet til å returnere gaven til operatøren sammen med varen. 
3.1.11    Tydelig informasjon om retten til å trekke seg fra kjøpsavtalen, inkludert eksempler på angrerett fra kjøpsavtalen, er gitt i vedlegget til disse salgsbetingelsene, på slutten av teksten til salgsbetingelsene. 


3.2.    Heving av kjøpsavtalen – næringsdrivende kjøper
3.2.1    En næringsdrivende kjøper har rett til å trekke seg fra kjøpsavtalen ved tydelig mislighold av selgeren, særlig om selgeren har forsinket vareleveringen i mer enn 14 dager utover leveringsdatoen spesifisert i kjøpsavtalen. 
3.2.2    Heving av avtalen må skje skriftlig, og må inneholde ordrenummer (oppgitt i ordrebekreftelsen) og dato for kjøpet. 
3.2.3    Ved gyldig heving av kjøpsavtalen, plikter selger å returnere kjøpesummen via kontantløs betaling, overført til kjøperens konto, hvorfra kjøpesummen ble betalt.


4.    Kvaliteten på varene ved mottak, kvalitetsgaranti og reklamasjoner 


4.1.    Varenes feilfrihet og deres kvalitetskrav 
4.1.1    Selger er ansvarlig overfor kjøperen for at varen er fri for defekter ved mottak. Spesielt er selgeren ansvarlig overfor kjøperen, at på tidspunktet da kjøperen overtok varene: 
 a)    hadde varen de egenskapene som selger uttrykkelig oppga på portalens nettside (vanligvis i beskrivelsen av varen) og som ble angitt i kjøpsavtalen eller i bestillingen. I mangel av en avtale, at egenskapene var slik selgeren eller produsenten av varen hadde beskrevet dem, eller som kjøperen forventet utfra varens art og på grunnlag av fremstilling i reklamen fra selgeren. 
 b)    at varen var egnet til formålet som den vistes brukt til av selgeren på portalens nettsted (vanligvis i varebeskrivelsen), eller som en ting av denne typen vanligvis brukes til, 
 c)    at varen var i riktig mengde, mål eller vekt; og 
 d)    at varen oppfylte lovbestemte krav. 
4.1.2    Dersom en mangel viser seg innen seks måneder etter mottak, ansees varen for å ha vært mangelfull på mottakstidspunktet. 


4.2.    Kjøperens – forbrukerens - reklamasjonsfrist og rettigheter ved mangel ved varen, kvalitetsgaranti 
4.2.1    Kjøperen har rett til å reklamere mangler ved forbruksvaren innen 24 (tjuefire) måneder etter mottak. 
4.2.2    Dersom det står i kjøpsavtalen, eller i beskrivelsen av varen på portalnettstedet, at varen er dekket av en kvalitetsgaranti, eller dersom en garantierklæring (såkalt garantikort) er knyttet til varene, garanterer selger med dette at varen vil være egnet til bruk til vanlig formål i en viss tidsperiode, eller at den beholder sine opprinnelige bruksegenskaper. Kvalitetsgaranti kan også gis for en del av varen. Garantiperioden løper fra kjøperens mottak av varen. Hvis varene sendes til kjøperen, løper garantiperioden fra ankomsten av varene til destinasjonen. 
4.2.3    Hvis kjøpsavtalen og garantierklæringen i henhold til artikkel 4.2.2 spesifiserer ulike garantiperioder, skal den lengste perioden gjelde, med mindre selgeren og kjøperen uttrykkelig har avtalt en annen garantiperiode. Selv avtalen om en kortere garantiperiode endrer imidlertid ikke det faktum at kjøperen har reklamasjonsrett i perioden i henhold til artikkel 4.2.1. Forkortingen av denne perioden er dermed ikke gjeldende (tas ikke med i beregningen).  
4.2.4    Holdbarhetstiden som er angitt på den solgte varen, på emballasjen, i bruksanvisningen vedlagt varen eller i reklame, i samsvar med andre lovbestemmelser, har samme virkning som den eksplisitte erklæringen om kvalitetsgaranti i henhold til artikkel 4.2.2. 
4.2.5    Bestemmelsene i artikkel 4.2.1 - 4.2.4   er ikke gjeldende, kvalitetsgarantien er ikke gjeldende og verken selgeren eller produsenten eller distributøren er ansvarlig 
 a)    for varer som på grunn av mangler, etter avtale, er solgt til nedsatt pris,
 b)    i tilfelle slitasje på varen er forårsaket av normal bruk, 
 c)    i tilfelle feil bruk av varen har skadet denne og dermed forårsaket en defekt hos varen, 
 d)    for mangler ved brukte varer som tilsvarer graden av bruk eller slitasje som varene hadde ved overtakelse av kjøper, 
 e)    for mangler forårsaket av manglende overholdelse av instruksjonene gitt av produsenten eller distributøren i dokumentasjonen til varen. 
4.2.6    Ytterligere unntak eller begrensninger av garantien kan gjelde hvis vareprodusenten eller distributøren oppgir dem i sine garantibetingelser, men bare hvis disse ikke er i strid med tsjekkisk lov. 


4.3.    Rettigheter ved mangelfull ytelse og kvalitetsgaranti for kjøper – forretningsdrivende. 
4.3.1    Forretningsdrivende kjøpers rettigheter ved mangelfull ytelse er underlagt gjeldende lov.


4.4.    Reklamasjon
4.4.1    Selv om portaloperatøren ikke er selger, vil den håndtere eventuelle klager, stå for kommunikasjonen med selger og om nødvendig, returnere kjøpesummen. Kjøperen er derfor pliktig til å klage (rapportere) mangler ved varen ved å sende en skriftlig klage med vanlig post eller e-post til kontaktadressen til operatøren, spesifisert i artikkel 1.1.2 (ikke til selgerens adresse).
4.4.2     I reklamasjonen skal kjøper beskrive mangelen ved varen, herunder hvordan mangelen viser seg. Dersom det er mulig, skal kjøperen legge ved et bilde av den defekte varen og stedet der mangelen har vist seg. 
4.4.3    Operatøren er forpliktet til å behandle reklamasjon fra kjøper - forbruker senest innen 30 dager fra reklamasjonsdatoen, under hensyntagen til overholdelse av fristen for å sende varen til kjøper. I begrunnede tilfeller, har operatøren rett til å kreve at kjøper avtaler en lengre periode. Denne fristen gjelder også for klager innsendt av kjøper - forretningsdrivende, med mindre annet er avtalt i selgerens garantibetingelser. Operatøren informerer kjøper skriftlig om resultatet av reklamasjonen. For klager sendt over e-post, informerer operatøren kjøper via e-post. 


4.5.    Kjøper – forbrukers – krav ved mangel ved varen 
4.5.1    Kravene angitt i denne artikkel 4.5 gjelder kun for kjøper - forbruker. 
4.5.2    Det anses som en mangel ved varen om den leverte varen ikke har noen av de påkrevde egenskapene spesifisert i artikkel 4.1.1.
4.5.3    Dersom det ikke er urimelig på grunn av mangelens art, kan kjøper be om levering av en ny vare uten mangler. Men dersom mangelen kun gjelder en del av varen, kan kjøper kun kreve utskifting av delen. Dersom operatøren erkjenner mangelen på varen som kjøperens klage gjelder, returneres hele beløpet som kjøperen har betalt, inkludert eventuelle transportkostnader. 
4.5.4    Hvis det er en defekt ved varen, der det, grunnet feilens art, ville vært uforholdsmessig å bytte hele varen mot en ny vare (spesielt hvis mangelen kan fjernes uten unødig forsinkelse), har kjøperen kun rett til å få fjernet mangelen på en måte som operatøren og kjøperen enes om i henhold til artikkel 4.4.3.         
4.5.5    Hvis kjøperen ikke vil trekke seg fra kjøpsavtalen, eller ikke vil bruke retten til levering av en ny vare uten feil, eller få erstattet en del av varen (artikkel 4.5.3), eller få varen reparert gratis (artikkel 4.5.4), kan han be om en rimelig rabatt. Kjøper har rett til en rimelig rabatt også om selger ikke er i stand til å levere en ny vare uten mangler, erstatte sin del eller reparere varen, samt dersom selger ikke ordner en utbedring innen rimelig tid, eller dersom en utbedring ville forårsake betydelige vanskeligheter for kjøperen. 
4.5.6    Kjøperen har ikke rett til oppretting av mangelen, dersom kjøperen før overtakelsen visste at varen hadde en mangel (for eksempel hvis det var eksplisitt og tydelig angitt i beskrivelsen av varen i kjøps- avtalen, eller også på portalen nettside), eller mangelen var forårsaket av kjøperen selv. 


5.    Endelige ordninger


5.1.    Gjeldende lov
5.1.1    Disse salgsvilkårene, og rettsforholdet som fremkommer av kjøpsavtalen, eller ethvert annet rettsforhold som oppstår i forbindelse med bruken av portalens tjenester, er underlagt norsk-loven. Samtidig er anvendelsen av FNs konvensjon om kontrakter for internasjonalt salg av varer, uttrykkelig utelukket. Hvis kjøpsavtalen er inngått av en kjøper - forbruker som er hjemmehørende i et annet land på tidspunktet for inngåelsen av kjøpsavtalen, vil nevnte lands relevante lovbestemmelser være gjeldende. 
5.1.2    Hvis kjøperen har inngått kjøpsavtalen som forretningsdriver eller et firma under offentlig lov, vil alle mulige rettstvister vedrørende kjøpsavtalen avgjøres av den kompetente domstolen i Tsjekkia, hvis lokale jurisdiksjon vil bli bestemt av operatørens registrerte adresse. 
5.1.3    I tilfelle en bestemmelse i disse vilkårene og betingelsene ville vise seg ugyldig eller ineffektiv av en eller annen grunn, vil ikke dette virke inn på gyldigheten eller effektiviteten til andre deler av salgsvilkårene eller kjøpsavtalen. 


5.2.    Mulighet for utenrettslig løsning av tvister 
5.2.1    I tilfelle en tvist oppstår mellom kjøper - forbruker og selger, eller operatør, om kjøpsavtalen, har kjøper rett til å sende inn et forslag om utenrettslig løsning av tvisten gjennom EU-kommisjonens nettplattform for online løsning av tvister, gjennom kontaktinformasjon tilgjengelig på nettstedet: 
https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage.
Fremming av forslag og påfølgende deltakelse i den utenrettslige tvisteløsningen, er gratis for kjøper, mens alle andre mulige kostnader som påløper i forbindelse med den utenrettslige fristens løsning, dekkes av hver part separat. For kjøperen er valget av utenrettslig tvisteløsning frivillig. 
5.2.2    Kjøpere som er hjemmehørende i et annet EU-medlemsland, Norge eller Island, har rett til å innlede en utenrettslig løsning på tvisten med selgeren gjennom det europeiske forbrukersenteret i kjøperens bostedsland. En liste over relevante forbrukersentre er tilgjengelig på EU-kommisjonens nettsted: https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/consumer-rights-and-complaints/resolve-your-consumer-complaint/european-consumer-centres-network-ecc-net_en 


Vedlegg – Informasjon om bruk av angreretten fra kjøpsavtalen (for kjøper – forbruker) 
Ifølge Europaparlamentets- og rådsdirektiv 2011/83/EU om forbrukerrettigheter 

Eksempel på instruksjoner til forbrukeren om dennes rett til å trekke seg fra kjøpsavtalen, ifølge hvilken varene ble levert i henhold til bestillingen på pakketer.no-portalen. 
1.1 «Du har rett til å trekke deg fra kjøpsavtalen, uten å oppgi grunn, innen 14 dager» (14-dagers perioden begynner å løpe fra dagen du mottok av varen, i henhold til reglene angitt i punkt 1.2 nedenfor). «I visse tilfeller har du imidlertid ikke rett til å trekke deg fra kjøpsavtalen uten å oppgi grunn – disse tilfellene er oppført i artikkel 3.1 i salgsbetingelsene til pakketer.no-portalen.» 
1.2 «Du har rett til å trekke deg fra avtalen innen 14 dager fra dagen etter at
a) du, eller en tredjeperson du har utpekt (en annen enn transportøren), har mottatt varen, eller 
b) du, eller en tredjeperson du har utpekt (en annen enn transportøren) har mottatt den siste vareleveringen (i tilfelle kjøpsavtalen er knyttet til forskjellige varer bestilt av deg i en og samme ordre, og levert separat i to eller flere separate leveranser), eller
c) du, eller en tredjeperson du har utpekt (en annen enn transportøren) har mottatt den siste gjenstanden eller delen av varen.» (ved en kjøpsavtale knyttet til levering av varer som består av flere gjenstander eller deler). 

1.3 For å kunne kreve din rett til å trekke deg fra kjøpsavtalen, må du sende informasjon om din beslutning om å trekke deg fra kjøpsavtalen til portaloperatøren: Forpacket s.r.o., bedriftens identifikasjonsnummer 17347947, med hovedkontor Bankovní 1826/6, Ostrava 702 00, Czech Republic, registrert ved Ostrava- domstolen i Ostrava, filnr. C 89936,, i form av en entydig erklæring sendt til postadressen: Bankovní 1826/6, Ostrava 702 00, Czech Republic, eller per e-post til operatørens elektroniske adresse: info@pakketer.no
Du kan bruke vedlagte eksempelskjema for å trekke deg fra avtalen, men det er ingen plikt.» 

1.4 «For å overholde fristen for angreretten fra kjøpsavtalen, er det tilstrekkelig å sende varsel om bruk av angreretten innen den aktuelle fristen.»

2. Konsekvenser av å trekke seg fra avtalen 
2.1 «Om du trekker deg fra kjøpsavtalen, vil vi uten unødig opphold, og senest innen 14 dager etter å ha mottatt beslutningen om å benytte angreretten, returnere alle betalinger vi har mottatt fra deg, inkludert leveringskostnader (unntatt ekstrakostnader, om du har valgt en leveringsmåte utover billigste tilbudte standard). Og for refusjonen vil vi bruke samme betalingsmiddel som du brukte til å foreta den første transaksjonen, med mindre du uttrykkelig har oppgitt noe annet. Du vil ikke i noen tilfeller pådra deg ekstra kostnader.»

«Vi kan vente med å tilbakebetale refusjonen til vi enten mottar den returnerte varen, eller mottar bevis for at du har sendt den tilbake, avhengig av hva som kommer først.»

2.2 Hvis du allerede har mottatt varen på grunnlag av kjøpsavtalen, vil du her få informasjon om retur i forbindelse med heving av kjøpsavtalen:
a) Overtakelse av varer
«Send varen uten unødig opphold, senest 14 dager fra datoen du gir oss beskjed om at du trekker deg fra kjøps- avtalen, eller returner den til adressen til den aktuelle selgeren som du finner i bestillingen. Fristen anses overholdt dersom du sende varen tilbake til oss innen 14 dager.»

b) Utgifter knyttet til overtakelse av varen 
«Du dekker de direkte utgiftene forbundet med retur av varen.»

c) Ansvar for verdireduksjon av returnerte varer 
«Du er kun ansvarlig for reduksjon av varens verdi, om den skyldes en annen måte å håndtere den på enn det som er nødvendig for å bli kjent med varens art og egenskaper, herunder funksjon.»


3. «Ytterligere informasjon knyttet til heving av kjøpsavtalen for varen som ble sendt deg i henhold til bestillingen din, er gitt i artikkel 3 i salgsbetingelsene til pakketer.no -portalen. Disse bestemmelsene i pakketer.no -portalens salgsbetingelser påvirkes ikke av innholdet i disse eksemplene på instruksjoner».


4. «Informasjonen og rettighetene i denne eksempellisten over instruksjoner, gjelder kun for kjøpere – forbrukere.»


Vedlegg – Eksempelskjema for heving av kjøpsavtalen 
(dette skjemaet fylles ut og sendes kun om du ønsker å trekke deg fra avtalen). 

Melding om heving av avtalen

Adressen til portaloperatøren

Jeg/vi erklærer (*) at jeg herved trekker meg (*) fra kjøpsavtalen for kjøp av følgende varer: 


Bestillingsdato (*) / mottaksdato (*) 


Forbrukerens(ernes) for- og etternavn 


Adresse til forbrukeren(rne) 


Forbrukers signatur (kun hvis dette skjemaet sendes i papirform) 


Dato


(*) Stryk det som ikke passer.


 

Innstilling av personvern
Vi bruker informasjonskapselfiler (cookie filer) til å tilpasse innholdet og annonseringen, tilby sosiale medier og analysere tilstedeværelsen på nettet vårt for individuelle brukere. Vi deler informasjon om arbeidet ditt på nettet med våre partnere for sosiale medier, annonsering og behandling av analyser i samsvar med prinsippene for behandling av personlig opplysningsdokumenter. I en del "Innstilling av informasjonskapselfiler (cookie filer) kan du stille inn dine preferanser. Ved å bruke den godtar du informasjonskapslerfilene (cookie filene).